Hoe maak jij jezelf op een laagdrempelige manier bereikbaar via je website? Zodat geïnteresseerde bezoekers snel met jou in contact kunnen komen over wat jij schrijft, jouw expertise of over de producten en diensten die je op je website aanbiedt?
Natuurlijk kunnen ze op je blogartikelen reageren. Maar sommige bezoekers hebben behoefte aan een persoonlijker contact. Buiten de openheid van de reacties onder je blogartikelen om.
Je e-mailadres bij de contactgegevens op je website vermelden is wat je minimaal zou moeten doen. Maar help je daar je bezoekers ook daadwerkelijk mee?
Niet helemaal. Nee, met een simpel contactformulier maak je het voor geïnteresseerde bezoekers pas echt gemakkelijk om in contact met jou te komen.
Zet een contactformulier op je website
Door een contactformulier op je website te zetten laat je aan je bezoekers zien dat je graag met ze in contact wilt komen en de moeite hebt genomen om dat voor de bezoeker op een zo makkelijk mogelijke manier te doen.
Wat zijn de voordelen?
- Bij het verzenden van een contactformulier ben je niet afhankelijk van je eigen e-mailprogramma. Vanaf iedere computer met internetverbinding kan jouw contactformulier worden ingevuld en verstuurd;
- De gebruiker hoeft je website niet te verlaten wanneer deze jouw contactformulier invult en verstuurd. Hierdoor houd je de aandacht van je bezoekers langer vast;
- Met een contactformulier is het voor bezoekers eenvoudig om een spelfout of andere foutmelding die door je website wordt weergegeven aan jou te melden;
- Het is mogelijk om de gegevens die via een contactformulier worden verzonden te koppelen met een CRM systeem of e-mailmarketing tool als MailChimp.
Zijn er ook nadelen?
- Een contactformulier kan minder persoonlijk overkomen omdat jou e-mailadres niet zichtbaar is;
- Bij sommige gebruikers roepen formulieren weerstand op (vanwege slechte ervaringen uit het verleden of ze vertrouwen het gewoon niet) en zou ze dat dus kunnen weerhouden om jou formulier in te vullen;
- Er wordt geen automatische kopie van de e-mail die via het contactformulier naar jou wordt verzonden naar de verzender gestuurd (wil je dat dit wel gebeurd, dan moet je daar iets extra’s voor doen).
Aandachtspunten bij contactformulieren
Wanneer je een contactformulier op je website plaatst zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten.
- Het doel van het contactformulier moet voor de bezoekers duidelijk zijn;
- Bepaal een logische plaats op je website om je contactformulier te plaatsen. Meest voor de hand liggend is dit de pagina ‘Contact’;
- Welke informatie heb je minimaal nodig? Vraag niet teveel informatie want dat kan irritaties opleveren;
- Geef sturing aan wat je wilt dat de gebruiker doet door deze zo specifieke mogelijke invoervelden aan te bieden;
- Controleer de invoer (aan onvolledige informatie heb je niets en het kost weer tijd deze te achterhalen) en geef op een vriendelijke manier terugkoppeling;
- Informeer de gebruiker over de vervolgstap na het invullen en verzenden van het formulier. Bijvoorbeeld door te melden binnen welke termijn je zult reageren;
- Test, test, test voordat je je contactformulier live zet.
Maak je contactformulier
Wanneer je WordPress gebruikt en je wilt je eerste contactformulier gaan maken, dan kun je daarvoor een van de vele beschikbare plug-ins gebruiken.
Contact Form7 is een gratis plug-in waarmee je snel en eenvoudig webformulieren kunt maken en op je website zetten. Ik gebruik deze plug-in zelf ook.
Deze plug-in is erg gebruikersvriendelijk en zeer flexibel in het gebruik.
Conclusie
E-mailadres of contactformulier, wat is nu de beste keuze? Laat het gewoon over aan de gebruiker.
Er zijn altijd gebruikers die de voorkeur geven om vanuit hun eigen e-mailprogramma jou een e-mail te sturen. Bovendien hebben ze dan ook automatisch een kopie van de e-mail die ze jou hebben gestuurd.
Het kan dus helemaal geen kwaad om je e-mailadres op je website te vermelden. Vermeld je e-mailadres bij je contactformulier zodat je bezoekers zelf gemakkelijk hun eigen keuze kunnen maken.
Geef gerust aan dat jij voor het gemak van je bezoekers een contactformulier hebt gemaakt. Je bezoekers mogen kiezen wat zij het prettigst vinden en zullen dit waarderen.
Ik ben benieuwd naar welke keuzes jij hierin hebt gemaakt of nog gaat maken en wens je hier veel succes daarbij.
Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen links van dit blogartikel te klikken. Alvast bedankt daarvoor!
Ruud zegt
Ha Stefan,
Mooi artikel, jammer dat je enkel 1 aanbieder uitlicht.
Zo zijn er nog veel meer tools zoals http://www.formdesk.nl, http://www.cloudformz.com, http://www.123frmulier.nl enz.
Kun je eens een artikel maken waar je bijvoorbeeld deze aanbieders met elkaar vergelijkt?
Gr. Ruud
Stefan van Lierop zegt
Bedankt voor je reactie Ruud!
Er zijn inderdaad meerdere aanbieders. Ik heb gekozen om de populairste WordPress plug-in er even uit te lichten. Deze is bovendien gratis en prima geschikt voor een eenvoudig contactformulier. Een andere populaire plug-in is Gravity Forms, maar daar moet je voor betalen.
Ik ben bekend met de tools die jij noemt. Zelf gebruik ik af en toe http://www.wufoo.com. Die zou je dus aan jouw rijtje toe kunnen voegen.
Je suggestie neem ik mee.