Wanneer je regelmatig blogt op je WordPress website, dan ken je vast de mogelijkheid om ieder bericht dat je schrijft en publiceert te voorzien van categorieën en tags.
Richt je bij het toepassen van categorieën en tags zoveel mogelijk op hoe je bezoekers kunt helpen op een prettige manier door je website te navigeren en de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn.
Doe je dit op de juiste manier, dan geef je niet alleen waarde aan je bezoekers maar zal je website ook beter vindbaar worden in zoekmachines. In dit blogartikel ga ik nader in op het optimaliseren van categorieën en tags in WordPress.
Taxonomieën
Wel eens van de term ’taxonomieën’ gehoord? Taxonomieën zijn manieren om bepaalde zaken in groepen in te delen.
In WordPress terminologie worden categorieën en tags zogenaamde standaard taxonomieën (of taxonomies) genoemd.
Zij hebben tot doel de inhoud van je website in bepaalde groepen in te delen (sorteren) zodat je bezoekers makkelijker vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Standaard kunnen WordPress berichten worden ingedeeld in de taxonomieën categorieën en tags.
Categorieën gebruiken
Categorieën kun je het beste zien als de inhoudsopgave (hoofdonderwerpen) van je blog. Op die manier kunnen je bezoekers al je blogartikelen over een bepaald onderwerp gemakkelijk vinden.
Bepaal de categorieën van je blog van tevoren en houd deze qua naamgeving zo compact mogelijk. Beperk het aantal omdat een (te) lange lijst met categorieën op je website onoverzichtelijk kan overkomen.
Categorieën hebben een hiërarchie. Dat betekent dat je dus ook subcategorieën kan maken. In WordPress moet je bij het aanmaken van een bericht verplicht een categorie kiezen. Vergeet je dit, dan krijgt het bericht automatisch de categorie ‘geen categorie’.
Een dergelijke categorie op je blog verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, dus denk er van tevoren goed over na met welke categorieën je aan de slag gaat.
Categorieën voorbeeld
Stel je schrijft regelmatig een blogartikel over sporten, dan kun je de volgende categorieën hanteren: Voetballen, Handballen, Korfballen, Schaatsen of Wielrennen.
Aantal categorieën per bericht
Hoewel er geen strikte richtlijnen voor bestaan, zou ik in verband met de overzichtelijkheid en gebruikersvriendelijkheid voor je bezoekers maximaal 1 categorie (meerdere kan overigens wel) aan een bericht toewijzen. Anders krijg je te veel overlappingen van categorieën.
Kies je categorieën op een dusdanige manier deze zo specifiek en duidelijk mogelijk zijn. Dat geldt natuur ook voor je berichten, waarbij het verstandig is om je bij het schrijven zoveel mogelijk bij één onderwerp houdt.
Categorieën widget
Met categorieën widget van WordPress kun je alle categorieën (met het aantal berichten in de categorie) die je gebruikt laten zien en er op door laten klikken naar categorieënpagina’s die alle blogartikelen tonen in de betreffende categorie.
Deze widgets zie je vaak terug aan de rechterkant (sidebar) van een WordPress website.
Tags gebruiken
Heb je eenmaal een categorie aan je bericht toegekend, dan kun je het vervolgens verschillende tags geven.
Tags gebruik je anders dan categorieën. Bezoekers gebruiken categorieën als inhoudsopgave van je blog, terwijl tags de kernwoorden zijn die in je berichten naar voren komen.
Tags zijn in feite de micro-data van de inhoud van je berichten. Tags hebben geen hiërarchie en zijn ook niet verplicht om aan een bericht toe te voegen.
Tags voorbeelden
Op je blog schrijf je een blogartikel en je voegt dit toe aan de categorie Wielrennen. De bijbehorende tags kunnen dan zijn: Fietsen, Kleding, Schoeisel, Verzorging, Voeding, Wedstrijden of Training.
Aantal tags per bericht
Er bestaat geen limiet op hoeveel tags je aan een bericht kan hangen. Ook hier weer dien je rekening te houden met het feit dat het voor je bezoekers makkelijk moet zijn om berichten terug te vinden.
Je bezoekers overspoelen met tags maakt dat weer lastig. Ikzelf beperk me tot maximaal 5 tot 10 tags per bericht. En uiteraard kies ik mijn tags ook weer zo specifiek mogelijk.
Tags widget
Met de tagwolk widget van WordPress kun je een wolk van je meest gebruikte tags op je website tonen. Vaak gebeurt dit aan de rechterkant (sidebar) of onderin de footer van je website.
In deze tagwolk worden de meest gebruikte tags automatisch in een groter lettertype weergegeven. Dit geeft je bezoeker informatie de hoeveelheid blogartikelen waaraan een bepaalde tag is gekoppeld.
Categorieën en tags werken samen
Wanneer je categorieën en tags optimaal in je WordPress website toepast, dan kunnen deze goed samenwerken met elkaar.
Aan de ene kant verbeteren ze de gebruikersvriendelijkheid van je website en aan de andere kant zorgen ze er ook voor dat je website beter wordt gevonden in zoekmachines.
WordPress maakt automatisch van iedere categorie en tag een zogenaamde archief pagina (archive). Wanneer je daarvan de titels en omschrijvingen verder wilt optimaliseren, kan je het beste gebruikmaken van de WordPress SEO plug-in van Yoast.
Wil je jouw ervaringen met het gebruik van categorieën en tags met je medelezers delen? Laat dan hieronder je reactie achter.
Heb je iets opgestoken van dit blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen aan de linkerkant te drukken. Alvast bedankt!
jan van de casteele zegt
Goeiedag Stefan
Ik ben bezig met de voorbereiding van een bescheiden blog (wordpress). Ik las met belangstelling dit artikel over Categorieën.
Op mijn blog zou ik veel informatie uit mijn archief willen delen. Het zou goed zijn dat de lezer makkelijk kan zoeken in een soort inhoudstafel. Ik neem aan dat categorieën daartoe beter geschikt zijn dan pagina’s?
Nu is mijn vraag of u weet of het mogelijk is om op de openingspagina enkel en alleen de hoofdcategorieën te tonen (want dat zijn er toch wel al wat), en wel op die manier dat de lezer die met cursor/pijltje bovenop een hoofdcategorie gaat staan vervolgens de subcategorieën in beeld krijgt.
Dank voor mogelijke tips
wesp333 zegt
Ik heb op mijn blog ook categorieën toegevoegd en ben er niet ontevreden over.
Wat vinden jullie er van?