Ik ben dol op Pinterest. Omdat het zo heerlijk visueel en intuïtief is om mee te werken, vergeleken bij andere sociale media als Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.
Wanneer jij nog niet bekend bent met Pinterest dan zullen termen als borden, pins, repins en pinners je nog niet veel zeggen, maar dat gaat hopelijk na het lezen van dit blogartikel veranderen.
Misschien ben jij al wel gebruiker van Pinterest maar gebruik je Pinterest nog niet voor de marketing van je business. Denk je dat Pinterest daarin iets voor jou zou kunnen betekenen?
Om die vraag te beantwoorden moet je er gewoon mee aan de slag gaan en mee experimenteren. Alleen op die manier kom je er achter of het bij je past en of je er mee door moet gaan.
Wat is Pinterest?
Voor wie nog nooit van Pinterest heeft gehoord, zal ik even kort uitleggen wat het is. Toen Pinterest in 2010 werd opgericht werd het het nieuwe visuele web genoemd. Ofwel een groot digitaal prikbord waar je van alles op kan prikken en kunt delen met andere Pinterest gebruikers.
De website van Pinterest trok in 2011 meer dan 10 miljoen gebruikers in 9 maanden tijd en kreeg daardoor het predicaat van ‘de snelst groeiende website ooit’.
Met Pinterest kun je visuele ideeën opdoen voor bijvoorbeeld je werk of dingen die jij interessesant vindt. Omdat alles wat je bewaart of deelt op Pinterest er zo visueel uitziet wordt ook wel een visuele bookmarking tool genoemd.
Naast het visuele aspect van Pinterest onderscheidt dit sociale medium zich ook door het feit dat de content die op Pinterest wordt geplaatst langer houdbaar is vergeleken bij sociale media als Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+. Die zijn allemaal gebaseerd op een tijdlijn.
Omdat wat je op Pinterest plaats geen datum associatie heeft, blijft de content nagenoeg altijd ‘vers’ en kan deze eindeloos worden hergebruikt (gerepind). Wat je op de startpagina van Pinterest ziet wordt deels bepaald door jouw voorkeuren, maar is ook gerelateerd aan jouw activiteit op Pinterest en de activiteiten van de pinners, borden en pins die je volgt of waarmee je een interactie hebt.
Van Pinterest wordt gezegd dat het het populairst is onder vrouwen en dat 70% van de gebruikers actief zijn op Pinterest om inspiratie op te doen om dingen te kopen. Op Facebook is dat maar 17%.
Dat maakt het aantrekkelijk om niet alleen fysieke producten maar ook kennis, inspiratie, trainingen, cursussen, programma’s e.d. op Pinterest onder de aandacht te brengen. Voor zelfstandige dienstverleners die hun kennis online willen delen biedt Pinterest dus genoeg kansen!
Hoeveel Nederlandse Pinterest gebruikers zijn er? Dit kun je lezen in het artikel De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland (maart 2014) op Marketing Facts.
Pinterest account aanmaken
Net zoals bij andere sociale media platformen moet je eerst een account aanmaken om Pinterest te kunnen gaan gebruiken.
Je kunt een standaard account aanmaken, maar ook een zakelijk account. Wil je ontdekken wat Pinterest voor de marketing van je bedrijf kan betekenen, maak dan een zakelijk account aan.
Voordeel van een zakelijk account is dat wanneer je echt verkeer naar je website wilt genereren en producten en diensten wilt gaan promoten via Pinterest, het meer vertrouwen geeft wanneer jij je echt als bedrijf profileert. Met een zakelijk Pinterest profiel ben je als zodanig ook herkenbaar omdat je je website kunt laten verifiëren.
Bij een zakelijk account krijg je ook de beschikking over statistieken zodat jij de resultaten van jouw inspanningen op Pinterest kunt meten.
Aan de slag met Pinterest
Ben je eenmaal geregistreerd voor Pinterest, heb je je website geverifieerd en je profiel zo compleet mogelijk ingevuld, dan kun je aan de slag met Pinterest!
De belangrijkste dingen die je op Pinterest kan doen zijn:
- Je eigen borden aanmaken en vullen met pins;
- Borden van andere gebruikers volgen;
- Pins van andere gebruikers op een van je eigen borden pinnen (repinnen);
- Reageren op pins;
- Liken of delen van pins;
- Verzenden van borden of pins naar andere gebruikers;
- Delen van borden of pins op andere sociale netwerken.
Verder krijg je op Pinterest een eigen profielpagina waarop jouw eigen borden en pins te zien zijn. Op deze profielpagina kun je je eigen borden ook in een andere volgorde zetten (door ze te verslepen). Uiteraard laat jij je belangrijkste borden als eerste zien. Ook kun je de omslag van en bord wijzigen.
Het is ook mogelijk om verborgen borden aan te maken. Die kan je bijvoorbeeld delen met een klant of collega’s binnen een project, wanneer je niet wilt dat iedereen mee kan kijken. Pinterest is dus ook een handige samenwerkingstool!
Schermafdruk van mijn Pinterest profielpagina (werk in uitvoering, zoals je ziet).
Pinterest op je website en smartphone of tablet
Met behulp van een van de vele WordPress plug-ins kun je Pinterest integreren op je website. Een dergelijke plug-in zorgt ervoor dat er een Pin It-knop op je website verschijnt zodat bezoekers de inhoud van jouw website gemakkelijk kunnen pinnen op een van hun borden.
Gebruik je geen WordPress, dan kun je met behulp van de speciale widgetmaker van Pinterest je eigen widgets (met Pin It-knop) maken.
Ook kun je een extra deelfunctie toevoegen aan een deel-plug-in (zoals die van Digg Digg) die je mogelijk al gebruikt, zodat bezoekers blogartikelen gemakkelijk kunnen delen via Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ én Pinterest.
Voor diverse browsers bestaan er uitbreidingen die een pinknop installeren zodat jij gemakkelijk zelf vanuit je browser interessante dingen die je op het web tegenkomt kunt pinnen op een van je eigen borden.
Daarnaast heeft Pinterest een officiële GRATIS app voor IOS en Android, waarmee je vanaf je telefoon of tablet de volledige functionaliteit van Pinterest tot je beschikking hebt.
Inspiratietips
- Organiseer je borden
Gebruik je Pinterest voor je marketing, dan moet je met je borden je doelmarkt aantrekken zodat deze jou gaat volgen. Onderzoek dus in wat voor borden jouw doelmarkt interesse heeft. Houd de indeling van je borden op orde en voorkom vervuiling.
Voorbeeld: Als jouw doelmarkt van de grote stad houdt, dan zou je een bord kunnen maken met pins over de beste tips voor het leven in de grote stad.
(Begin je net met Pinterest, maak dan 5-10 borden om ervaring op te doen en het overzicht te behouden.)
- Pin bewust
Bedenk dat iedere pin jou en je business vertegenwoordigt. Kwaliteit is hierbij belangrijker dan kwantiteit. Originele eigen pins (naar bijvoorbeeld een blogartikel van jezelf) zijn altijd beter dan het pinnen van content van anderen. Bedenk dat iedere pin jouw publiek vertelt wat ze van jou kunnen verwachten.
Door hoge kwaliteit van jouw pins zal je eerder vertouwen opbouwen en zal het gemakkelijker worden om na verloop van tijd van jou te kopen.
(Begin je net met Pinterest, vul je borden dan met maximaal 10-20 pins.)
- Pin opvallende afbeeldingen
Wanneer je opvallende eigen afbeeldingen op Pinterest gebruikt trek je meer aandacht van bezoekers. Dit leidt tot meer kliks en genereert meer verkeer vanuit Pinterest naar je website. Houd je een blog bij? Dan zul je ook regelmatige pins plaatsen die leiden naar content op je eigen website.
Experimenteer dan eens met opvallende afbeeldingen, die eruit springen omdat er bijvoorbeeld grote tekst overheen is geplaatst. Kies de woorden die jouw doelmarkt begrijpt en in één oogopslag duidelijk maken waar de pin die naar jouw blogartikel leidt over gaat. Bezoekers hoeven dan niet eerst de beschrijving van de pin te lezen.
Doe je dit regelmatig dan kunnen dit soort afbeeldingen na verloop van tijd als herkenbare stijlelementen gaan werken waarmee direct een bepaald vertrouwen wordt gewerkt. O ja, durf ook eens een lange pinafbeelding (smal en hoog) te maken. Die vallen nog meer op! Kom je hier zelf niet uit? Bespreek dit dan eens met je grafisch vormgever.
- Link je pins naar de juiste pagina
Erg belangrijk, maar dit wordt toch vaak over het hoofd gezien. Wanneer je een eigen afbeelding pint, link deze afbeelding dan naar de juiste pagina. Dat is de pagina waarop jij iets wilt laten zien of lezen of een bepaalde actie ondernemen. In geval van een blogartikel moet je de pin dus linken naar het betreffende blogartikel en niet naar de homepage van je website.
- Gebruik populaire type pins
Een van de meest populaire pins die je kunt creëren en waar Pinterest gebruikers echt dol enthousiast over worden is de stap-voor-stap tutorial. Ga mensen dus iets leren: 5 stappen tot een nieuw kapsel, 3 stappen om gelukkiger met jezelf te worden, een 10 stappen Photoshop tutorial.
Je kunt hierbij alles bedenken en doen dat ook maar van toepassing is op jouw doelmarkt. Stap-voor-stap tutorials zijn ware een hit op Pinterest!
- Zorg voor call to action in de beschrijvingen van je pins
Maak het zo makkelijk mogelijk voor gebruikers om ze te laten doen wat jij wilt dat ze doen. En gebruik daarvoor de juiste call to action. Jij wilt immers zoveel mogelijk verkeer vanuit Pinterest naar je website leiden.
Vergeet dus niet in de beschrijvingen van je pins de bezoeker tot actie aan te zetten. Laat ze bijvoorbeeld op een volledige link naar je blogartikel klikken.
- Netwerk op Pinterest
Net zoals je dat doet op alle andere sociale media waarop je actief bent, zul je ook aan Pinterest iedere dag tijd moeten besteden (5 tot 10 minuten per dag moet voldoende zijn). Laat commentaar achter, like, volg, help, neem deel aan discussies, beantwoord vragen, bouw aan je connecties en relaties.
Dan zul je al gauw zien dat mensen nieuwsgierig worden naar jou en vervolgens komen kijken naar waar jij mee bezig bent en hen nog meer mee kunt helpen. En hopelijk zullen zij, wanneer ze tot jouw doelmarkt behoren, jou ook terug gaan volgen.
Conclusie
Of Pinterest iets kan bijdragen aan de marketing van jouw business is helemaal afhankelijk van wat voor type business jij hebt. Pinterest kan je aanvullend gebruiken op de kanalen die je mogelijk nu al inzet voor je marketing, zoals Titter, Facebook, LinkedIn en Google+.
Pinterest is geen verlengstuk van je website. Je gebruikt Pinterest primair om je doelmarkt te bereiken (mits daarop actief) en om via die doelmarkt verkeer naar je website te genereren.
Door de bijzondere visuele eigenschappen van Pinterest is het mogelijk geschikter voor bepaalde type businesses dat andere sociale media. Dat zal je gewoon moeten onderzoeken en uitproberen.
Wat ik leuk zou vinden, is dat wanneer je aan de hand van dit blogartikel met Pinterest aan de slag bent gegaan, je je Pinterest profiel in het commentaarveld hieronder deelt. Ik zal jou dan op Pinterest gaan volgen.
Deel ook jouw eerste ervaringen met Pinterest hieronder. Wat zijn je beste tips om Pinterest volgers te vinden en ze uit te dagen om de interactie met jou aan te gaan? Laat het hieronder weten!
Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen links van dit blogartikel te klikken (zoals je ziet heb ik er nu ook een Pin It-knop aan toegevoegd). Alvast bedankt daarvoor!
Appy zegt
Beste Stefan,
Ik denk dat zakelijk gebruik van Pinterest alleen geschikt is voor hen die aan particulieren leveren.
Of het iets is voor de groothandel of voor hen die aan de groothandel of aan de winkels leveren, dat vraag ik mij af.
Ik heb al een lange tijd een privé Pinterest account en waag nu de gok om te kijken of het iets is voor mijn bedrijf (meubelfabriek).
Je kunt helaas voor zover ik heb begrepen geen splitsing maken bij het zoeken tussen particuliere pinners en zakelijke pinners.
Ik zie wel wat de toekomst brengt.
Groetjes,
Appy.
https://www.pinterest.com/cherishjayafurn/