Half april van dit jaar ben ik goed en wel begonnen met het schrijven van een tweewekelijks blogartikel op mijn website. Het blogartikel dat je nu leest is dan ook alweer het elfde dat ik heb geschreven.
Nu ik dus al een tijdje blog en ik mijn blogartikelen ook iedere keer weer voorzie van een of meerdere categorieën en tags, wordt het steeds interessanter om mijn lezers te laten zien welke blogartikelen gerelateerd zijn aan wat ze op dat moment lezen.
WordPress werkt mede dankzij een onderliggende database. Die database maakt het mogelijk om allerlei dynamische functionaliteiten in je website te gebruiken en een daarvan is het tonen van gerelateerde content.
In dit blogartikel ga ik nader in op het tonen van gerelateerde blogartikelen bij ieder blogartikel dat je op je website publiceert.
Wat zijn de mogelijkheden?
Er zijn genoeg voorbeelden van websites waarop gerelateerde content wordt getoond. Vaak staat er dan boven: ‘Misschien vindt je dit ook interessant (of leuk) om te lezen’, ‘Gerelateerde blogartikelen’ of ‘Andere bezoekers lazen ook deze artikelen’. Uiteindelijk kun je dit zelf bepalen.
Heb je een WordPress website dan kun je uit vele plug-ins kiezen die ervoor zorgen dat automatisch onder ieder blogartikel de gerelateerde blogartikelen worden getoond.
Je kunt ervoor kiezen om de titels van gerelateerde blogartikelen onder elkaar te plaatsen, titels met kleine afbeelding (thumbnail) te tonen of titels met een kleine afbeelding en het eerste stukje van de tekst van het blogartikel (excerpt).
Dit kan je dan nog verder uitbreiden met aanvullende styling die aansluit bij de vormgeving van je website. Wanneer je handig bent met CSS (Cascading Style Sheets) kun je daarmee alle kanten op.
Wat zijn de voordelen?
Wanneer je lezers een blogartikel van jou aan het lezen zijn, dan is de kans groot dat ze het stuk interessant vinden en ze ook meer over het onderwerp waar je blogartikel over gaat willen lezen. Door de gerelateerde blogartikelen te tonen help je je lezers daarbij.
Een ander voordeel is dat je de aandacht van je bezoekers langer vasthoudt en ze dus ook langer op je website blijven en mogelijk ook in contact komen met je GRATIS weggever of je producten en diensten.
Met het tonen van gerelateerde content krijg je ook meer interne links op je website en dat is goed voor je SEO (Search Engine Optimization).
Het laatste voordeel van gerelateerde content tonen is dat blogartikelen die je al een tijdje geleden hebt geschreven wat op de achtergrond kunnen raken (ze zijn immers minder zichtbaar op je website). Door ze als gerelateerde content te tonen kun je ze bij je lezers nog eens extra onder de aandacht brengen!
Zijn er ook nadelen?
Nadelen aan het tonen van gerelateerde content kan ik zo 1 2 3 niet opnoemen. Waar je wel op moet letten is dat je heel bewust je blogartikelen van categorieën en tags moet blijven voorzien. Daarnaast moet je ieder blogartikel een duidelijke en unieke titel geven.
Anders ‘ziet’ de plug-in niet meer helder welke blogartikelen aan elkaar zijn gerelateerd. Dit kan er dan voor zorgen dat de plug-in alle content in jouw website gerelateerd vind aan een blogartikel en daar bewijs je je lezers niet echt een dienst mee.
De juiste plug-in kiezen
Oké, we willen nu dus gerelateerde content op onze website tonen. In dit geval kiezen we ervoor om onder onze blogartikelen de gerelateerde blogartikelen te tonen.
Met behulp van een zogenaamde ‘related posts plug-in’ is dat mogelijk. De afgelopen dagen heb ik enkele ‘related posts’ plug-ins uitgeprobeerd.
De plug-in die er voor mij persoonlijk het beste is uitgekomen is de WordPress Related Posts plug-in van Zemanta.
Na installatie en een paar instellingen werkt deze plug-in direct. Deze plug-in heeft ook vele ingebouwde visuele opties. Ik heb deze plug-in op dit moment geïnstalleerd op mijn website. Onder iedere blogartikel worden 3 gerelateerde blogartikelen getoond.
Deze plug-in biedt tevens de mogelijkheid om gerelateerde content per item handmatig in te stellen. Dit zou ik overigens afraden omdat het na verloop van tijd erg tijdrovend word (je schrijft immers ook steeds meer blogartikelen) om dit voor ieder blogartikel handmatig bij te houden.
Plug-ins hebben een eigen ingebouwde intelligentie (algoritme) om de gerelateerde content dynamisch weer te geven behoeven verder geen onderhoud of aandacht. Nadat je alles hebt ingesteld werkt dit geheel automatisch.
Welke plug-in voor jou het beste werkt bepaal je natuurlijk zelf. Probeer er gewoon een paar uit. WordPress Related Posts is een populaire en veelgebruikte plug-in die ik je zeker kan aanraden.
Conclusie
Wanneer je al wat blogartikelen hebt geschreven en geplubliceerd op je website, kan het interessant zijn om bij ieder artikel de gerelateerde blogartikelen te tonen.
Dit zorgt voor een extra stukje kruisbestuiving, waarbij jij de aandacht van je bezoekers langer vasthoudt. Zorg voor een goede werking dat je de categorieën en tags bij ieder blogartikel netjes bijhoudt en de plug-in goed instelt en test.
Wat zijn jouw eigen ervaringen met het tonen van gerelateerde content op je website? Deel ze hieronder door een reactie achter te laten.
Heb je iets opgestoken van dit blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen aan de linkerkant te drukken. Alvast bedankt!
Geef een reactie