Het zal je maar gebeuren. Je hebt zelf een nieuwe website gemaakt in WordPress, waarmee je als zelfstandig dienstverlener serieus aan online marketing wilt gaan doen. In al je enthousiasme heb je toch een paar belangrijke instellingen over het hoofd gezien.
Wanneer je een nieuwe WordPress lanceert, is het belangrijk om bepaalde instellingen direct goed te hebben staan. Een aantal van deze instellingen zijn bevorderlijk voor een goede vindbaarheid van je website in Google. Daar heb je dus meteen profijt van.
In praktijk zie ik nog regelmatig WordPress websites waarbij deze instellingen niet goed staan. En dat is jammer omdat je het gemakkelijk kunt voorkomen. Je hebt er zelfs geen technische kennis voor nodig. Je kunt deze instellingen controleren vanaf je WordPress dashboard.
Laten we de 2 instellingen eens nader bekijken.
Instelling 1: De structuur van je permalinks
Voor de gemiddelde WordPress gebruiker zijn de permalinks niet het eerste waaraan wordt gedacht. Toch zijn deze zeer belangrijk en dienen zij correct te worden ingesteld.
Permalinks zijn de internetadressen (ook wel URL’s genaamd) van je individuele berichten en pagina’s van je website. Je kunt ze zien in de adresbalk van je webbrowser.
Standaard zien je permalinks er als volgt uit: http://www.jouwwebsite.nl/?page=123. Wanneer de permalinks op deze manier worden weergegeven is dit niet echt gebruikersvriendelijk voor je bezoekers en voor zoekmachines.
Wat is het probleem? Deze standaard permalink geeft niet duidelijk aan waar de pagina over gaat.
Je kunt dus beter een permalink hebben waarin belangrijke zoekwoorden van je bericht of pagina zijn opgenomen. De permalink zou er dan zo uitzien: http://www.jouwwebsite.nl/titel-van-bericht-of-pagina/. Belangrijke zoekwoorden gebruik je immers al in de titel.
Wanneer je iemand een link stuurt krijgt de ontvanger alvast een indruk wat hij van de pagina kan verwachten.
Ook zullen zoekmachines je pagina beter indexeren wanneer ze belangrijke zoekwoorden in de permalink tegenkomen.
De permalink wordt ook wel de zoekmachine vriendelijke URL van een bericht of pagina genaamd.
Hoe controleer ik de permalink instellingen en pas ik deze eventueel aan?
Log eerst in op je WordPress dashboard. Ga naar Instellingen. Klik vervolgens op Permalinks en kies onder Algemene instellingen uit de lijst van mogelijkheden de optie Berichtnaam. Klik tot slot op Wijzigingen opslaan en je bent klaar!
Waarom deze instelling? Wanneer je de publiceer datum of naam van de categorie aanpast, heeft dat geen effect op de URL van je bericht of pagina. De permalink blijft dan in tact.
Een ander voordeel van deze instelling is dat je URL’s netjes en compact blijven.
Instelling 2: De zoekmachine zichtbaarheid
Wanneer je WordPress installeert, krijg je de optie ‘Blokkeer zoekmachines deze site te indexeren’.
Op zich is dit zinvol om tijdens de ontwikkeling van je WordPress website aan te vinken, zeker wanneer het nog een poosje duurt voordat je website helemaal klaar is.
Hiermee voorkom je dat bezoekers op je website komen en testdata zien die nog niet relevant is.
Echter, soms wordt het vergeten, nadat je website is opgeleverd en klaar is voor je doelgroep, dit weer te wijzigen in dat de website wel mag worden geïndexeerd door zoekmachines. Doe je dit niet dan zal je website niet in Google worden gevonden.
Hoe controleer ik de zoekmachine zichtbaarheid en pas ik deze eventueel aan?
Log eerst in op je WordPress dashboard. Ga naar Instellingen. Klik vervolgens op Lezen en controleer onder Lezen instellingen bij Zoekmachine zichtbaarheid dat er geen vinkje staat voor Zoekmachine zichbaarheid. Wanneer er wel een vinkje staat, vink dit dan uit en klik op Wijzigingen opslaan.
Tot zover de 2 belangrijke instellingen in WordPress die je gemakkelijk over het hoofd ziet. Wanneer jij een nieuwe website lanceert zul jij hier voortaan beter op letten.
Ik ben benieuwd naar jouw reactie en wens je heel veel succes!
Geef een reactie