Je ziet het steeds vaker om je heen. Websites van ondernemende zelfstandige dienstverleners die hoofdzakelijk bestaan uit een blog, een aanmeldmogelijkheid voor een e-zine en een onvermijdelijke waardevolle weggever.
Het zijn dé 3 basisingrediënten van een website om online marketing mee te doen. Om je kennis te delen, op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met je bedrijf, je marketing mee te doen en om uiteindelijk nieuwe klanten mee binnen te halen. Allang niet meer nieuw, maar inmiddels wel een bewezen methode om online succesvol te zijn.
In dit blogartikel zal ik de weggever nader onder de loep nemen.
Wat is een weggever?
Een weggever bestaat uit specifieke waardevolle informatie voor jou doelgroep die je in digitale vorm en volledige geautomatiseerd kan aanbieden aan een bezoeker van je website. Vaak gebeurt dat in de vorm van een download, een e-mail of toegang tot een afgeschermd deel van een website.
Waarom digitaal? Ten eerste is een digitaal product goedkoper om te maken dan een fysiek product. Ten tweede kun je het weggeven van een digitaal product gemakkelijk automatiseren.
Bij een digitale weggever kun je denken aan de volgende vormen:
- E-book;
- Audiobook;
- Rapport;
- Stappenplan;
- Mini-cursus;
- Video;
- Checklist;
- Zelftest;
- Whitepaper;
- Werkboek;
- Webinar;
- Etc.
Geef je weggever niet zomaar weg, maar stel er een voorwaarde aan. Wat slim is om te doen is dat wat je weggeeft te ruilen voor de voornaam en het e-mailadres van de geïnteresseerde. Nadat de geïnteresseerde zich heeft aangemeld voor je e-zine, stuur je hem je weggever. En ondertussen bouw jij je mailinglijst op met mensen die interesse tonen in jouw kennis en expertise.
Door een weggever op je website aan te bieden kan jouw doelgroep op een laagdrempelige manier kennismaken met jouw bedrijf en jouw expertise. Het weggeven van een deel van je expertise (niet alles dus) is voor de geïnteresseerde bezoeker vaak voldoende om meer vertrouwen in jou te krijgen waardoor jij een veel grotere kans hebt dat het in de toekomst een klant van je wordt.
Daarnaast kun je ook veel makkelijker aan marketing doen. Jij bouwt immers continue aan het uitbreiden van je mailinglijst.
Let op! Jouw weggever bevat geen informatie op maat, zoals een persoonlijk gesprek of situatiescan, waarbij je iedere keer ‘maatwerk’ moet leveren. Het leveren van je weggever zou je dan ook teveel tijd gaan kosten. Een weggever houdt dus ook niet in dat je ‘voor niets’ werkt.
Nee, je maakt jouw weggever 1 keer en geeft deze 100, 1000 of 10.000 keer weg! Je investeert er dus eenmalig tijd en moeite in.
Houdbaarheid van je weggever
De weggever die je op je website aanbiedt kan van een beperkte houdbaarheid zijn. Dat ligt een beetje aan de inhoud van je weggever.
Wanneer jij een mini-cursus weggeeft om succesvoller met Facebook te zijn en Facebook past iets aan waardoor jouw methoden niet meer ‘werken’ of achterhaald zijn, dan is het verstandig om je weggever daar aan aan te passen.
In dat geval kun je degenen die jouw weggever al hebben gedownload ook per e-mail (ze staan immers op je mailinglijst) informeren over een update van de weggever. En dat zullen ze zeker waarderen!
Tussentijdse positieve resultaten behalen met je weggever
Als zelfstandige dienstverlener help je klanten van A naar B komen. Van hun huidige situatie naar hun gewenste situatie. De weggever die jij aanbiedt op jouw website helpt ze daarbij de eerste stappen te zetten en concrete eerste positieve tussentijdse resultaten te behalen.
Met je weggever moet je de ontvanger proberen te raken met het feit dat deze een gemoedsverandering wil ondergaan en dat ook zij dit kunnen bereiken. Je laat de ontvanger zien dat hij het ook kan.
Voorbeelden van gemoedsveranderingen:
- Van verliezen naar winnen;
- Van verspillen naar besparen;
- Van weinig naar veel (of andersom);
- Van chaos naar orde;
- Van slecht naar goed;
- Van somberheid naar optimisme;
- Van inefficiënt naar efficiënt;
- Etc.
Wat je weggeeft moet extreem veel waarde hebben voor de ontvanger. De ontvanger moet er zelf de eerste stappen van zijn huidige situatie naar de gewenste situatie (van A naar B) mee kunnen zetten. Met de weggever moet de ontvanger zelf de eerste positive tussentijdse resultaten kunnen behalen.
De psychologie achter de weggever
Wanneer je iets weggeeft op je website, dan geef je eigenlijk een gratis product weg. Zonder dat je potentiële klanten geld uit hoeven te geven ‘kopen’ zij een product op jouw website.
Psychologisch gezien zeggen ze op dat moment ‘ja’ tegen jou. Een hele kleine ‘ja’, waar ze geen enkel risico voor hoeven te nemen. Het enige dat ze moeten doen is hun voornaam en e-mailadres achterlaten. Zodat jij je mailinglijst opbouwt met daarin geïnteresseerde potentiële klanten. Vergeet dus niet om je weggever te koppelen aan je mailinglijst!
Vervolgens krijg jij de kans om aan de geïnteresseerde bezoeker te laten zien dat jij over een bepaalde expertise beschikt. Daarmee wek je vertrouwen waardoor de kans groter wordt dat de geïnteresseerde bezoeker in de toekomst een klant van je wordt.
Wanneer jouw gratis product al zo goed is dat het voor positieve veranderingen zorgt, zal de ontvanger in zijn hoofd een terugkoppeling maken: wanneer het gratis gedeelte al zo goed is, hoe goed zal het betaalde gedeelte dan wel niet zijn. En wat gebeurt er, potentiële klanten gaan sneller bij je kopen!
Een bijkomend psychologisch effect van iets waardevols op je website weggeven is het principe van wederkerigheid. Door iemand iets te gratis te geven prikkelen we de neiging om iets daarvoor terug te geven. De kans dat iemand klant van je wil worden omdat hij ooit iets gratis van waarde van jou heeft ontvangen wordt dus met een weggever vergroot.
Aan de slag met je eigen weggever
Ik hoop dat ik je met dit blogartikel voldoende heb overtuigd en geïnspireerd om zelf een waardevolle weggever te gaan maken en deze op je website aan te bieden.
Stel hieronder al je vragen over de weggever die jij aan het maken bent of wilt delen met andere lezers van dit blogartikel.
Veel succes!
Geef een reactie