Met de vele mogelijkheden om via Social Media jezelf als ‘merk’ te profileren, je doelgroep te bereiken en er een verbinding mee aan te gaan, kun je je afvragen of het tegenwoordig nog wel noodzakelijk is om daarnaast een eigen website te hebben. Die vraag wordt mij dan ook regelmatig gesteld. Ik vind van wel en geef je in dit blogartikel een aantal redenen waarom jij als zelfstandig dienstverlener niet zonder een eigen website kunt.
Van aanwezig en vindbaar naar delen
Toen ik het internet begon te ontdekken (we praten 1995, alweer zo’n 20 jaar geleden) was een eigen website nagenoeg het enige dat er bestond om ‘aanwezig’ en ‘vindbaar’ te zijn op het internet en er vervolgens je ‘boodschap’ mee te communiceren. Inmiddels leven we in 2014 en zijn de tijden veranderd. Door de sterke opkomst van Social Media zijn er talloze extra mogelijkheden om je verhaal, boodschap, foto’s en filmpjes eenvoudig en snel te delen via internet. Dit kan bijvoorbeeld op Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Pinterest. O ja, vroeger bestond er ook nog zoiets als Hyves, welke inmiddels is opgeheven als Social Media platform. Met Social Media kun je prima je doelgroep bereiken en er een verbinding mee aangaan. Zonder dat je daarvoor hoeft te investeren in een eigen website. Je doelgroep moet uiteraard wel actief zijn op de Social Media die je daarvoor inzet.
Nadelen van Social Media
Toch zijn er ook nadelen aan verbonden. Je bevindt je in een omgeving die voor 99% uit flauwekul, onzin, verstrooiing en afleiding bestaat, dus is het moeilijk om een serieus publiek aan te trekken en de aandacht ervan vast te houden. Verder veranderen de regels van Social Media voortdurend, waardoor je keer op keer gedwongen wordt om iets te veranderen of zelfs moet stoppen met iets dat misschien wel heel goed werkte voor jouw marketing. Een ander nadeel is dat alles wat je via Social Media opbouwt zomaar ineens kan worden stopgezet en weg zijn, zoals we bij Hyves hebben gezien. Waarom zouden Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn en Pinterest dit in de toekomst niet kunnen doen? Wanneer jij fervent gebruiker bent van Social Media en deze ook inzet voor je marketing, dan ben ook jij aan dat soort grillen overgeleverd. En wat dacht je van al je fans, volgers en connecties? Die kun je niet zomaar oppakken en ergens anders mee naartoe nemen. Wat jij opbouwt via Social Media biedt dus onvoldoende vaste waarde. Je website, samen met je mailinglijst, zijn wel een vaste waarde voor jou, omdat jij daar 100% eigenaar van bent. Wees je daar dus van bewust.
Website als virtueel vastgoed
Zie je website als een stuk virtueel vastgoed, waar jij wél volledig eigenaar van bent en zet Social Media vooral in om extra verkeer naar je website te trekken en je mailinglijst op te bouwen. Profiteer van de mogelijkheden. Zeker wanneer je doelgroep actief is op Social Media kan dit interessant zijn. Investeer in een goede thuisbasis waar je niet met de onzekerheid zit of deze op langere termijn nog wel zal bestaan, zoals met de populaire Social Media nu wel het geval is. Je kunt het vergelijken met het bouwen van een huis op gehuurd land. Dat zou toch geen verstandige beslissing zijn. Bouw dus liever je huis op land waar je eigenaar van bent: je website en je mailinglijst. Leg je focus op het genereren van verkeer naar je eigen website en het uitbreiden van je mailinglijst. Nu ben ik benieuwd naar waar jij tot nu toe het meeste aandacht aan schonk. Aan het opbouwen van je ‘merk’ via Social Media of aan je eigen website en mailinglijst. En ga je dit anders doen na het lezen van dit blogartikel? Ik ben benieuwd naar jouw reactie!
Geef een reactie