Iedere dag weer gebruiken talloze internetgebruikers zoekmachines om antwoorden op hun zoekvragen te krijgen. Die zoekvragen zijn erg divers. Internetgebruikers zijn vooral op zoek naar informatie over producten, diensten, personen, bedrijven, locaties en oplossingen voor problemen.
Na het intypen van de zoekopdracht krijgt de gebruiker een pagina met daarop de zoekresultaten te zien. En hopelijk staat daar een artikel van jou tussen of een pagina met daarop een product of dienst van jou die de bezoeker helpt met het beantwoorden van zijn zoekvraag.
Maar heb je je wel eens afgevraagd hoe goed Google jouw website kent? In dit blogartikel laat ik je zien hoe je daar achter komt en hoe je de presentatie van de zoekresultaten van jouw website kunt verbeteren.
Ik ga het in dit blogartikel niet hebben over hoe je hoger in Google scoort. Dat bewaar ik voor een andere keer.
Hoe werkt een zoekmachine?
Een zoekmachine als Google bezoekt alle webpagina’s op het internet en slaat de resultaten op in de index van een grote database. Daarvoor gebruikt de zoekmachine uiterst geavanceerde technieken die ervoor zorgen dat de index van de database continue wordt bijgehouden.
De basis van de indexering vormt het analyseren van alle links die zich in een website bevinden en deze links te volgen. Belangrijk om te weten is dat webpagina’s in jouw website, waar geen link naartoe is vanaf een andere (reeds geïndexeerde) webpagina, nooit door zoekmachines zullen worden gevonden.
Wanneer je een zoekopdracht intypt in Google, dan doorzoek je dus niet ‘het hele internet’ van dat moment, maar een geïndexeerde kopie van alle pagina’s die Google heeft opgeslagen in zijn zoekdatabases. Dat is ook de reden dat je snel de zoekresultaten te zien krijgt.
De volgorde van het tonen van de zoekresultaten wordt bepaald door een wiskundige formule, het zogenaamde algoritme van de desbetreffende zoekmachine. Hierbij spelen relevantie en autoriteit een bepalende rol.
Eerst indexeren
Wil je gevonden worden in Google, dan is het belangrijk dat Google jouw website goed kent en ook goed heeft geïndexeerd. Dat is de allereerste stap.
Je kunt zelf controleren of Google jouw website goed heeft geïndexeerd. Je haalt er je eigen fouten en onvolkomen heden uit (titel vergeten, omschrijving vergeten, te lang of te kort etc.) die je dan kunt herstellen.
Door een bepaalde ‘zoekoperator’ in de zoekbalk van Google te typen, retourneert Google alle pagina’s van jouw website die zijn geïndexeerd en dus in Google kunnen worden gevonden.
Wanneer je dit nog nooit hebt gedaan of misschien net een nieuwe website hebt is dit zeker handig om even te controleren en er eventueel actie op te ondernemen (wanneer bepaalde pagina’s van jouw website niet zijn geïndexeerd).
Die zoekoperator is: site:
Achter die zoekoperator typ je vervolgens de domeinnaam van je website in (zonder een spatie).
Je krijgt dan: site:www.jouwdomeinnaam.nl (vervang www.jouwdomeinnaam.nl door de domeinnaam van je eigen website)
Druk je daarna op de zoekknop, dan geeft Google alle geïndexeerde pagina’s van jouw website als zoekresultaat.
Probeer maar eens!
Snippets
Controleren of je website geïndexeerd is leuk, maar beter is wanneer je gevonden wordt.
Wanneer er een pagina van jouw website in de zoekresultaten van Google wordt getoond, dan noemen we de manier waarop het zoekresultaat wordt gepresenteerd een ‘snippet’.
Deze snippet is voor ieder zoekresultaat min of meer hetzelfde. Toch zijn er verschillende soorten snippets.
Basis snippet
De basis snippet bestaat uit:
De titel van de pagina
De URL van de pagina
De omschrijving van de pagina
Rich snippet
Bij de rich snippet wordt er extra informatie getoond over bijvoorbeeld prijzen, beoordelingen, recepten en persoonlijke informatie.
Hieronder zie je een aantal verschillende snippets op een pagina met Google zoekresultaten.
Wie klikt er op mijn snippet?
Wanneer je eenmaal in de zoekresultaten verschijnt, dan zul je dus moet concurreren met andere zoekresultaten, zodat er meer mensen op klikken en zo op jouw website komen.
Het goede nieuws is dat jij de presentatie van de snippet tot op zekere hoogte zelf kan bepalen. En daarmee verbeter je de doorklikratio (ook wel genaamd CTR) van je snippets zodat mensen er uiteindelijk vaker op klikken.
Zorg allereerst voor een duidelijke en attractieve titel die uitnodigt om erop te klikken.
Dat geldt ook voor de omschrijving van de pagina, alleen komt het wel eens voor dat Google er een eigen sausje overeen gooit en bijvoorbeeld van de eerste tekst op de pagina ‘zelf’ een omschrijving maakt.
Toch adviseer ik je om voor iedere pagina en bericht in WordPress de titel en de omschrijving te optimaliseren zodat jouw snippet eruit springt.
Ik gebruik hier zelf de WordPress SEO by Yoast plug-in voor.
Onderscheid je van je concurrenten
Wordt je gevonden in Google, dan worden jouw zoekresultaten altijd tussen die van je concurrenten getoond. Je kunt dus ook eens nadenken over waarin jij je wilt onderscheiden van je concurrenten.
Ben je de goedkoopste? Lever je de beste kwaliteit? Geef je de beste service? Misschien wel de beste garantie? Heb je de snelste levertijd?
Verwerk dit in je snippets zodat gebruikers eerder op jouw zoekresultaat klikken.
Vond je dit een waardevol blogartikel? Deel het dan door op een van de knoppen links van dit blogartikel te klikken. Alvast bedankt daarvoor!
Geef een reactie