Het is zomervakantie en dat betekent voor velen van ons dat er verspreid over de maanden juli en augustus veel van onze klanten en opdrachtgevers op vakantie zullen zijn.
Daardoor is het een stuk minder druk met opdrachten, gaat de telefoon minder vaak, komen er op een dag minder e-mails binnen, zijn er minder netwerkbijeenkomsten waar we naar toe kunnen gaan en staan er minder afspraken in onze agenda.
Zomerstand
Door afwezigheid van klanten en opdrachtgevers staat onze eigen dienstverlening tijdens de zomervakantie ook in de ‘zomerstand’ en dus op een lager pitje.
Kortom, relatieve rust. Maar voor je het weet is de vakantieperiode alweer voorbij en zit je weer volop in de ‘ratrace’ van je zelfstandige dienstverlenerschap.
Natuurlijk ga je zelf ook een paar weken echt op vakantie en trek je de stekker er dan helemaal uit. Je laadt je batterij dan weer helemaal op. Zodat je er na je vakantie weer helemaal uitgerust tegenaan kunt gaan.
Extra tijd
Maar wat doe jij met die extra tijd die in die paar vakantiemaanden vrijkomt? Wanneer jouw klanten, opdrachtgevers en mensen uit je netwerk hun stekker er helemaal hebben uitgetrokken.
Neem je het er die maanden van of maak je optimaal gebruik van die extra tijd? Om bijvoorbeeld je eigen marketing met behulp van je website aan te pakken. Of om de acties die je al zo lang van plan bent nu eindelijk eens in gang te zetten.
Hieronder volgen 10 concrete dingen die je tijdens rustige (vakantie)periodes kunt doen:
- Verzamel onderwerpen voor nieuwe blogartikelen;
- Schrijf een aantal blogartikelen vooruit;
- Scherp je aanbod van producten en diensten aan;
- Ontwikkel nieuwe producten & diensten;
- Plan marketingacties voor de tweede helft van het jaar in en bereid deze voor;
- Maak eindelijk eens die waardevolle weggever (je bent dit al zolang van plan) of vernieuw je huidige weggever;
- Lees vakbladen en -boeken die de eerste helft van dit jaar zijn blijven liggen;
- Ga een korte online opleiding, -training of -workshop over een bepaald onderwerp volgen;
- Houd een grote (op)schoonmaak van je website. Verwijder alle overbodige zaken die niet of nauwelijks bijdragen aan het aantrekken van nieuwe klanten;
- Breng de content van je website op orde. Scherp je teksten, paginatitels en –omschrijvingen aan zodat je website nog beter vindbaar wordt.
Veel van bovenstaande dingen houden verband met hoe jij je marketing via internet doet. Je moet er eigenlijk continue aandacht voor hebben en mee bezig zijn, maar de praktijk leert dat ze al gauw in de knel komen wanneer je het te druk hebt met opdrachten en werken voor klanten.
Daarom is het verstandig om tijdens rustige periodes, waarvan er naast de zomervakantie meer in een jaar voorkomen, vooruit te werken aan je marketing.
Obstakels
Het is natuurlijk een illusie dat je al deze 10 dingen in een keer kunt oppakken.
En wanneer je dit lijstje doorleest, kan ik me voorstellen dat je er een paar dingen tussen ziet staan die je al heel lang van plan bent, waarvan je het belang ook zeker ziet, maar waarbij je tegen obstakels aanloopt die jou beletten deze dingen ook daadwerkelijk op te pakken en uit te voeren.
Mijn advies aan jou is om eerst die dingen op te pakken waarbij je obstakels ervaart. Door gebrek aan tijd, kennis, vaardigheden of een stuk begeleiding daarin. Een periode van relatieve rust en meer tijd geeft je misschien net dat extra zetje om daarmee aan de slag te gaan en er ook hulp bij te zoeken.
Geniet van je vakantie
Tot slot, vergeet ook vooral niet om van je eigen vakantie te genieten en alles even los te laten. Maar besef je ook dat een periode waarin veel van je klanten en opdrachtgevers op vakantie zijn een uitgelezen periode is om zelf met dingen aan de slag te gaan die een positieve invloed hebben op je eigen marketing via je website.
Voor het geval je al van je welverdiende vakantie aan het genieten bent of dit de komende weken nog gaat doen, wens ik je een paar hele mooie en zonnige weken!
En dan is nu het woord aan jou. Hoe ben jij gewend de rustigere zomerperiode door te komen? Kan je het lijstje met 10 dingen aanvullen? Laat je reactie hieronder achter.
Heb je iets aan dit blogartikel gehad? Deel het dan door op een van de knoppen aan de linkerkant te drukken. Zoals altijd stel ik dit erg op prijs!
Geef een reactie