Ruim een week geleden bezocht ik een 2-daags evenement over marketing en verkoop. In een prachtige bosrijke omgeving tussen Den Dolder en Soest heb ik samen met zo’n 40 andere ondernemers, onder leiding van trainer en coach Dennis J. Jansen van Develop Training & Coaching, praktisch nagedacht over marketing en verkoop.
Het waren 2 waardevolle, leerzame en inspirerende dagen. De rode draad door het evenement was hoe je door slimme marketing en verkoop je omzet kan vermenigvuldigen.
In dit blogartikel ga ik nader in op het begrip ‘slimme marketing’.


Je ziet het steeds vaker om je heen. Websites van ondernemende zelfstandige dienstverleners die hoofdzakelijk bestaan uit een blog, een aanmeldmogelijkheid voor een e-zine en een onvermijdelijke waardevolle weggever.
Mensen die mij al wat langer volgen weten dat ik enthousiast gebruiker ben van MailChimp. Met MailChimp heb ik mijn e-mailmarketing volledig geautomatiseerd: ik bouw er mijn mailinglijst(en) mee op en verstuur er regelmatig e-mailcampagnes mee.

Met de vele mogelijkheden om via Social Media jezelf als ‘merk’ te profileren, je doelgroep te bereiken en er een verbinding mee aan te gaan, kun je je afvragen of het tegenwoordig nog wel noodzakelijk is om daarnaast een eigen website te hebben. Die vraag wordt mij dan ook regelmatig gesteld. Ik vind van wel en geef je in dit blogartikel een aantal redenen waarom jij als zelfstandig dienstverlener niet zonder een eigen website kunt.